Friday 28 October 2011

Nilai dan Pengajaran Novel Istana Menanti

Nilai
a)Cinta akan negara.Contohnya:Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy rajin bertanya dan mengkaji untuk mengetahui sejarah tempatan dan sejarah negara daripada Tuk Ngah.
b)Bekerjasama.Contohnya:Penduduk kampung bekerjasama dengan pihak polis dalam gerakan mencari dan menyelamatkan Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy yang hilang.
c)Berani.Contohnya:Tiga sahabat itu berani ke puncak Gunung Datuk semata-mata untuk melihat keunikan Istana Menanti.Begitu juga dengan Khairil Anuar yang berani bersendirian semata-mata untuk mengkaji sendiri nilai sejarah yang ada di situ.
d)Prihatin.Contohnya:Khairil Anuar peka dan prihatin akan keselamtan Fadhil dan rakan-rakannya meskipun dia baru sahaja mengenali tiga sahabat itu.
e)Kasih sayang.Contohnya:Ibu-bapa Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy sangat sayang akan anak mereka.Mereka berasa amat risau apabila anak-anak mereka lewat pulang dan segera bertindak melaporkan kehilangan mereka kepada pihak polis.


Pengajaran
a)Kita hendaklah mempelajari sejarah kerana melalui sejarah kita akan mengetahui asal-usul sesuatu perkara itu berlaku.Contohnya:Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy rajin bertanya kepada Tuk Ngah tentang sejarah setempat dan sejarah negara.Mereka juga meminati subjek sejarah di sekolah.
b)Kita haruslah mempertahankan maruah bangsa dan negara daripada ancaman musuh.Contohnya:semasa Perang Naning,orang Rembau turut membantu Dol Said menentang orang Inggeris.Mereka akhirnya berjaya dalam peperangan itu.
c)Kita hendaklah berani dan gigih untuk memperoleh apa-apa yang diimpikan.Contohnya:sejak kecil lagi,Khairil Anuar begitu tertarik dengan sejarah Rembau dan bercita-cita untuk menulis buku tentang sejarah Rembau.Oleh itu,dia gigih mencari maklumat dan menyelidik tempat-tempat sejarah di Rembau.
d)Kita haruslah menghargai kemerdekaan dan mengenang jasa para perjuang terdahulu.Contohnya:jasa- jasa pejuang terdahulu yang berusaha membebaskan tanah air daripada dibelenggu penjajahan,haruslah dikenang sampai bila-bila.
e)Kita haruslah berfikir panjang sebelum bertindak.Contohnya:pihak polis yang diketuai oleh Sarjan Mokhtar berfikir panjang dalam mengatur strategi kerana dikhuatiri akan membahayakan keselamatan Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy.

No comments:

Post a Comment